Beelddenken

Gisteren zat ik in een restaurant naast een moeder met twee kinderen. Ze zaten nog geen vijf minuten of daar kwam de serveerster met een kleurplaat en stiften voor de kleintjes die meteen driftig aan de slag gingen.
Waarom kreeg ik niet zo’n leuke kleurplaat?
Vaak schrijf ik in een restaurant de ideeën die me te binnen schieten op een servetje. Laatst vond ik naast mijn bord, heel attent,  een servetje dat alvast gelinieerd was.
Maar waarom mocht ik geen leuke plaatjes om in te kleuren?
Sinds kort weet ik dat dit alles te maken heeft met beelddenken. Als we klein zijn, kennen we nog geen woorden en taal en denken we alleen in beelden. Onze rechterhersenhelft heeft het dan voor het zeggen. Zodra we taal leren en naar school gaan komt het accent op de taalvaardigheden van de linkerhersenhelft te liggen. De juf, de meester en de schoolboeken leggen ons vooral uit in gesproken en geschreven taal. Beelden worden vervangen door letters en cijfers en als we groot zijn vinden we vaak alleen nog teksten serieus genoeg om belangrijke informatie over te dragen.

Volwassenen hebben vaak het tekenen en kleuren helemaal afgeleerd. Zij hebben geen leer- maar een afleer probleem want ook voor volwassenen is het vaak goed om de linker hersenhelft eens rust te gunnen en juist de andere kant aan het woord te laten.
In mijn presentatietrainingen benadruk ik  bijvoorbeeld altijd het belang van beeldgebruik wanneer je iets wilt uitleggen. Beelden werken heel snel. In één klap begrijp je de betekenis. Hoe lang doe je er over om te zien wat er met dit verkeersbord bedoeld wordt? Dat zie je in één oogopslag.
Hoe lang doe je er over om deze tekst te lezen: Gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen, auto’s, bussen, vrachtwagens e.d. mogen deze weg niet in.
Als je voor je presentatie PowerPoint gebruikt is het nuttig om met plaatjes te werken. Wanneer je iets vertelt en daar een goed gekozen beeld bij laat zien versterkt dat de informatieverwerking. Wanneer je iets vertelt en tegelijkertijd die tekst projecteert zal het publiek eerst zelf de hele tekst gaan lezen voordat ze weer naar jou luisteren.

Geweldige uitvindingen zijn vaak hun leven begonnen als een krabbel achterop een bierviltje. Ook creativiteit huist vooral in onze rechter hersenhelft.
Laten we die rechter hersenhelft van ons het komend jaar eens gaan prikkelen en spannende en creatieve ideeën gaan bedenken. En l aten we dat vooral ook blijven combineren met gezellige bezoeken aan de horeca. Neem voortaan een set kleurtjes mee, vraag om servetten, bierviltjes of placemats om op te kliederen en laat die kleine beelddenker in je brein zich weer eens helemaal uitleven. Wie weet wat voor een moois daar allemaal uit gaat komen.

Tot slot nog een ander voorbeeld van creativiteit en beeldmerk.
Helemaal inspelend op de trend van ‘kerstballen breien’, maakte een collega van mij een kerstbal met mijn bedrijfskleuren en logo. Hoe speels is dat? Geef haar maar een breisetje naast haar bord.

Terug naar blog overzicht