Rolls-Royce en PowerPoint

Rolls-RoyceIn onze onderhandeltrainingen vertel ik wel eens over de auto verkoper die dezelfde auto heel verschillend kan aanprijzen bij verschillende klanten. Afhankelijk van hun wensen.

Dat is geen oplichterij. Een aanbod heeft meestal verschillende aspecten en het is te prijzen als je je verdiept in waar je je onderhandelingspartner een plezier mee kunt doen.

Dat geldt ook voor het geven van een presentatie. Stap 1: verdiep je in de achtergrond, kennis en belangstelling van je publiek.

Stap 2: leer goed met PowerPoint presenteren anders kun je het alsnog verprutsen. Dat blijkt uit onderstaand waargebeurd verhaal van een autohandelaar die speciale auto’s voor prins Jefri, de broer van de Sultan van Brunei bouwde.*

De prins bestelde zoveel Rolls-Royces dat het een goed idee leek dat hij het merk zou kopen. Ondanks de sterke naam lag het chique huis namelijk op apegapen en de eigenaar wilde er graag vanaf. De autohandelaar kende de prins redelijk goed en bezwoer Rolls-Royce om de vergadering kort te houden. Dan zou de deal meteen gepiept zijn.

Tom en Jerry“Helaas konden de Britten het niet laten om ons plat te slaan met dodelijk saaie PowerPoint presentaties. Toen ik zag dat de prins op zijn laptop Tom & Jerry-filmpjes bekeek, wist ik dat het gebeurd was. Tegen lunchtijd was zijn belangstelling weg en de deal is er nooit gekomen.”

Wil je weten hoe je wel met PowerPoint moet presenteren? http://www.bhertz.nl/trainingen/presenteren/professioneel-presenteren-met-powerpoint-durf-in-de-spotlight-te-staan

* Paolo Garella in een interview van Bart Leenaerts, in Autovisie, maart 2016

Terug naar blog overzicht