Sociale Media voor Wetenschappers

Deel 1: Waarom zou je?

Er komen steeds meer verschillende sociale media bij (Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram….). Goed dus om je af te vragen waarom je daar gebruik van zou willen maken, wie je zou willen bereiken en wat je zou willen vertellen. In zijn boek Social Media for Academics, behandelt Mark Carrigan deze vragen. In drie afleveringen gaan we in op het Waarom en Wat. In deze eerste aflevering presenteren we 6 redenen om je werk als wetenschapper op social media te publiceren en geven we je het advies om een blog te starten.

6 redenen om je werk op social media te publiceren:

  1. Je wilt de frequentie waarmee je werk wordt geciteerd verhogen
  2. Je wilt zichtbaarder worden in je onderzoeksveld of discipline
  3. Je wilt je onderzoeksresultaten bekend maken bij de praktijkbeoefenaars
  4. Je wilt zichtbaarder worden voor eventuele financiers
  5. Je wilt media aandacht genereren
  6. Je wilt bekend te worden bij eventuele nieuwe werkgevers

Met wie wil je communiceren? Denk aan:

  • Collega’s binnen jouw onderzoekveld
  • Andere academici
  • Studenten
  • Journalisten
  • Beleidsmakers
  • Praktijkmensen
  • Het algemene publiek

Start een blog

Wij raden je aan om een blog te gaan schrijven; een persoonlijk kort verhaal over wat jou bezig houdt als wetenschapper dat je plaatst op een website. Een blog is een geweldig bruikbaar medium voor wetenschappers: het is een middel om kennis te verspreiden, om contacten op te doen en te onderhouden, om academische discussies te organiseren en om een eigen profiel in het eigen vakgebied op te bouwen. Maar niet elke blog is even goed of nuttig: een goede wetenschappelijke blog schrijven vergt discipline, inzicht en schrijfvaardigheid. Zo moet je goed nadenken op welk publiek je je richt en wat je vervolgens voor dat publiek kunt betekenen.

Wanneer je het doel van je stukjes en de keuze voor je doelgroep gemaakt hebt, bedenk dan eerst:

  • Welke belangen heeft mijn doelgroep?
  • Waar ligt hun interesse?
  • Wat is de nieuwswaarde van mijn bericht (bij journalisten)?
  • Wat is het wetenschappelijk belang van mijn resultaten of ideeën?
  • Wat is het maatschappelijk belang van mijn resultaten of ideeën?
  • Wat is het jargon of het ontbreken daarvan van mijn doelgroep?

Dit was deel 1 van een serie van 3. In deel 2 gaan we verder in op het schrijven van een blog en in deel 3 lees je hoe je sociale media kunt inzetten om je eigen professionele identiteit te versterken.

Wil je leren om een blog te schrijven? Overweeg om samen met je collega’s een workshop te volgen:

Bij de cursus ‘Bloggen voor wetenschappers’ gaan we concreet met je aan de slag om een blog te plannen en een eerste blogpost te schrijven. Na deze training weet je:

  • hoe je aantrekkelijke blogteksten schrijft die ook nog wetenschappelijk stevig staan
  • hoe je een redactieplanning kunt maken en jezelf en je medebloggers kunt motiveren zich er ook aan te houden
  • hoe je je blog kunt positioneren in het bredere wetenschappelijke veld

Terug naar blog overzicht