Het schrijven van een blog kost veel minder tijd dan het schrijven van een artikel. Je kunt in een uur al een stukje schrijven over je onderzoek of over je ervaringen als wetenschapper. Voor beginnende schrijvers is het een laagdrempelige manier om te oefenen met het schrijven omdat het om korte stukjes gaat. Je kunt een blog veel sneller publiceren dan een paper en je kunt dus ook eerder waardevolle reacties verwachten.

Een goede blog is kort en krachtig, heeft een pakkende titel en behandelt één onderwerp. De tekst gaat vergezeld van een aansprekende en informatieve illustratie. Aan het einde bevat het vaak een uitnodig voor lezers om te reageren.

10 mogelijke onderwerpen

  1. Beschrijving van je methode
  2. Aankondiging van je paper
  3. Langere samenvatting van je paper met achtergrond informatie
  4. Kritiek op een gangbare praktijk in de wetenschap
  5. Commentaar op wat er in de actualiteit plaatsvindt
  6. Commentaar op academisch beleid, onderwijsvisies en het academisch leven.
  7. Samenvatting van een interessant boek
  8. Dagboekachtige beschrijvingen van de strubbelingen in je onderzoek
  9. Advies over hoe je staande te houden in de academische wereld.
  10. Pleidooi voor een nieuwe aanpak van een wetenschappelijk of maatschappelijk probleem

Voorbeelden van blogs over een vakgebied:

Voor statistici: http://andrewgelman.com
Over Neerlandistiek: http://www.neerlandistiek.nl
Nog meer over taal: http://languagelog.ldc.upenn.edu/nll
Over wiskunde: https://mathbabe.org

Voorbeelden van blogs over het doen van een PhD:

http://www.nextscientist.com (Helping PhD Students Stay Motivated, Graduate And Then Find A Job In Industry)
http://thegradstudentway.com/blog (Your One Stop Grad School Resource)
Leuk: http://www.phdcomics.co

Een blog uit frustratie

Lees waarom Julio Peironcely uit frustratie een blog begon en hoe het hem geholpen heeft uit een promotie-dip te klauteren:

It all started out of frustration. Writing an academic blog saved my life, but I think academic blogging is not for everyone. At the end of 2010, I was in the middle of my PhD, in other words, in the middle of nowhere. Lost without direction. Frustrated with the lack of progress. I chose to write about it. I used my domain (juliopeironcely.com) to start a blog. I had used that blog as an online hub for my activities. There you could find my details about my research, my papers, news about my progress and a mix of posts about many things.

When I hit PhD rock bottom, I wrote to let some steam out. I was a bit angry I must say. Apart from saying what was not working for me, I tried to come up with advice for myself. This helped to look at my problems from a distance, to see the bigger picture and to think of ways of getting out of the Black Hole I was being sucked into. Then something unexpected happened. My blog began to get more visitors. Most of them were experiencing the same type of problems. I was not alone! (https://finishyourthesis.com/academic-blogging)

Disclaimer

Universiteiten vinden het meestal prima als je een blog schrijft. Zij hebben ook baat bij de publiciteit. Alleen wanneer je politieke of andere meningen verkondigt, kun je beter een disclaimer opnemen dat je schrijft op persoonlijke titel. Mark Carrigan, de auteur van Social Media voor Academics, gebruikt zijn blogposts vaak om een nieuw wetenschappelijk idee uit te werken. In zijn disclaimer maakt hij dat expliciet en vraagt lezers om zijn academisch gepubliceerde werk te lezen en citeren als ze een betrouwbare bron zoeken.


Dit was deel 2 van een serie van 3. In deel 1 geven we je 6 redenen om je werk op sociale media te publiceren en in deel 3 lees je hoe je sociale media kunt inzetten om je eigen professionele identiteit te versterken.

Wil je leren om een blog te schrijven? Overweeg om een workshop Bloggen voor Wetenschappers te volgen!