Deel 3: Verantwoord opscheppen
Wetenschappers houden er niet van om reclame te maken voor zichzelf. Ze vinden dat hun werk voor zich moet spreken en dat je, als je wetenschappelijke publicaties goed genoeg zijn, vanzelf wel opvalt. Het gebruik van sociale media waarin je alleen op een positieve manier over jezelf en je onderzoek bericht, kan door veel wetenschappers op zijn best als te commercieel of te weinig inhoudelijke overkomen.
Maar tegelijkertijd is het belangrijk om aan de weg te timmeren, om zelf financiering voor je onderzoek te krijgen en om aan mogelijke nieuwe werkgevers duidelijk te maken wat jij kunt bieden. Kortom, om aan je Professionele Online Identiteit te werken.
Wanneer je weet waarom je aandacht op sociale media vraagt en welke doelgroep je daarmee wilt bereiken, kun je een keuze maken voor het soort medium. Die keuze bepaalt je bereik en vorm. Met twitter kun je bijvoorbeeld heel veel volgers bereiken, maar je hebt maar 144 karakters om je verhaal te vertellen. Facebook wordt vooral voor privéberichten gebruikt en maakt veel gebruik van beeldmateriaal (foto’s en video’s). LinkedIn is heel goed te gebruiken voor de versterking van je professionele profiel en je kunt er updates van je werk plaatsen.
Een online-identiteit bouwen
Een belangrijke vraag is: wat mag er allemaal publiek zijn, en wat moet (vooral) privé blijven? Wanneer je je zorgen maakt of een bepaald bericht terecht zou kunnen komen bij mensen waarvoor het niet bedoeld is, moet je je serieus afvragen of je het bericht wel online moet zetten.
Vervolgens moet je je afvragen welke verhalen je over jezelf wil vertellen. Bij Twitter en LinkedIn kun je een mini-verhaaltje over jezelf opnemen. Schrijf bijvoorbeeld iets over:
- Relatie met de organisatie waar je werkt
- In welk onderzoek je geïnteresseerd bent
- Andere sociale-media accounts
- Je persoonlijke interesse (hobby’s, cultuur)
- Je disclaimer (je bericht op persoonlijke titel)
- URL van je / een website
Verschillende versies
Maak een paar versies van je verhaal zodat er samenhang blijft tussen de verschillende media.
- Langere biografie in de derde persoon geschreven
- Biografie van maximaal 1 bladzijde (400 woorden) in de ik-vorm
- Elevator pitch van 30 seconden
- Twitter-bio van 160 tekens
- Slogan van 2-3 woorden als beknopte samenvatting over jezelf
Dit was deel 3 van een serie van drie. In deel 1 geven we je 6 redenen om je werk op sociale media te publiceren en in deel 2 gaan we verder in op het schrijven van een blog.